Premis Finestres
de narrativa

Els Premis Finestres de Narrativa tenen un doble objectiu: atraure l’atenció cap a la bona literatura i donar suport econòmic a autors i autores.

Sobre els premis finestres de narrativa

Fundació Finestres concedeix cada any dos premis a la millor obra narrativa en dues llengües: el Premi Finestres de Narrativa en català, i el Premi Finestres de Narrativa en castellà:

 

— PREMI FINESTRES DE NARRATIVA EN CATALÀ

L’obra premiada pot ser novel·la, contes, narrativa de no-ficció o crònica de fets reals. El títol premiat ha d’haver estat escrit originalment en català i ha d’haver arribat a les llibreries de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Andorra al llarg de l’any natural anterior al qual es proclama el premi.

 

—  PREMI FINESTRES DE NARRATIVA EN CASTELLÀ

L’obra premiada ha de ser una novel·la escrita originalment en castellà, sense importar la nacionalitat de l’autor, sempre que hagi arribat a les llibreries espanyoles durant l’any natural anterior al qual es proclama el premi.

 


JURAT

El jurat, integrat per professionals independents i de reconegut prestigi en el sector literari, a més d’un membre de l’equip Finestres, valorarà l’audàcia, l’originalitat i, sobretot, la qualitat literària dels títols premiats.

 

DOTACIÓ

La dotació econòmica de cada premi és de 25000 € (lliures d’impostos) íntegrament per a l’autor o autora. Les obres han d’haver estat publicades en format físic per una empresa editorial, és a dir que no es consideraran aquelles publicades per plataformes d’autoedició. Sí que pot haver rebut altres premis o ajuts amb anterioritat.

 

CALENDARI

Cada mes de desembre, quan és època de llistes i balanços, es donen a conèixer els 10 títols –de cada llengua–, que el jurat considera més destacats de l’any. Al gener, la llista es redueix a tres títols finalistes –de cada premi–. Al març, amb l’arribada de la primavera, s’anuncien els dos títols guanyadors.

Històric de premiats

català

Roser Cabré-Verdiell

(Males Herbes)

castellà

Miguel Ángel Oeste

(Tusquets)

català

Joan Todó

(Godall)

castellà

català

Albert Pijuan

(Angle Editorial)

castellà

Camila Sosa

(Tusquets)

català

castellà

Andrés Barba

(Anagrama)

Consulta els seleccionats de la shorlist y la longlist

shortlist

català

, Cristina Garcia Molina

(Labreu)

, Sebastià Alzamora

(Proa)

, Roser Cabré-Verdiell

(Males Herbes)

castellà

, Yuri Herrera

(Periférica)

, Sara Mesa

(Anagrama)

, Miguel Ángel Oeste

(Tusquets)

longlist

català

, Roser Cabré-Verdiell

(Males Herbes)

, Maria Canelles

(Angle Editorial)

, Pilar Codony

(L’Altra Editorial)

, Xènia Dyakonova

(L’Avenç)

, Raquel Ricart

(Proa)

, Cristina Garcia Molina

(Labreu)

, Ferran Garcia

(Males Herbes)

, Sebastià Portell

(Empúries)

,  Julià Guillamon

(Anagrama)

, Sebastià Alzamora

(Proa)

castellà

, Emiliano Monge

(Literatura Random House)

, Yuri Herrera

(Periférica)

, Sara Mesa

(Anagrama)

, Juan Gómez Bárcena

(Seix Barral)

, Rodrigo Fresán

(Literatura Random House)

, Maximiliano Barrientos

(Caja Negra)

, Esther García Llovet

(Anagrama)

, Álvaro Enrigue

(Anagrama)

, Miguel Ángel Oeste

(Tusquets)

, Isabel de Naverán

(Consonni)

shortlist

català

,  Xavier Aliaga

(Angle Editorial)

, Borja Bagunyà

(Periscopi)

, Joan Todó

(Godall)

castellà

, Marina Closs

(Tránsito)

, Gabriela Wiener

(LRH)

longlist

català

,  Xavier Aliaga

(Angle Editorial)

, Borja Bagunyà

(Periscopi)

, Núria Bendicho

(Anagrama)

, Víctor Garcia Tur

(Enciclopèdia)

, Rafa Lahuerta

(Drassana)

, Joan Jordi Miralles

(Males Herbes)

, Irene Pujadas

(L’Altra Editorial)

, Adrià Pujol

(Empúries)

, Martí Sales

(Club Editor)

, Joan Todó

(Godall)

castellà

, Giuseppe Caputo

(LHR)

, Marina Closs

(Tránsito)

,  Aurora Freijo

(Anagrama)

, Eduardo Halfon

(Asteroide)

, Fernanda Melchor

(LRH)

, Clyo Mendoza

(Sigilo)

, Antonio Úngar

(Anagrama)

,  Elaine Vilar

(Barrett)

, Gabriela Wiener

(LRH)

shortlist

català

, Raül Garrigasait

(L’Avenç)

, Albert Pijuan

(Angle Editorial)

, Àlvar Valls

(Edicions de 1984)

castellà

, Vicente Luis Mora

(Galaxia Gutenberg)

,  Mónica Ojeda

(Páginas de Espuma)

, Camila Sosa

(Tusquets)

longlist

català

, Anna Ballbona

(Anagrama)

,  Núria Cadenes

(Ara Llibres)

, Raül Garrigasait

(L’Avenç)

, Miquel Martín

(Periscopi)

, Jordi Masó

(Males Herbes)

,  Sebastià Perelló

(Club Editor)

, Albert Pijuan

(Angle Editorial)

,  Guillem Sala

(L’Altra Editorial)

, Francesc Serés

(Proa)

, Àlvar Valls

(Edicions de 1984)

castellà

, Ana Llurba

(Aristas Martínez)

, Belén López Peiró

(Las afueras)

, Ariel Magnus

(Seix Barral)

,  Elena Medel

(Anagrama)

, Sara Mesa

(Anagrama)

, Vicente Luis Mora

(Galaxia Gutenberg)

, Guadalupe Nettel

(Anagrama)

,  Mónica Ojeda

(Páginas de Espuma)

, Camila Sosa

(Tusquets)

, Alejandro Zambra

(Anagrama)

shortlist

català

, Mònica Batet

(Angle Editorial)

, Joan-Jordi Miralles

(Males Herbes)

castellà

, Andrés Barba

(Anagrama)

, Luis Sagasti

(Eterna Cadencia)

, Elaine Vilar Madruga

(Lava)

longlist

català

, Mònica Batet

(Angle Editorial)

, Núria Cadenes

(Proa)

, Ada Castells

(L’Altra Editorial)

, Melcior Comes

(Univers)

, Joan-Jordi Miralles

(Males Herbes)

, Sergi Pàmies

(Quaderns Crema)

, Anna Pazos

(La Segona Perifèria)

, Màrius Serra

(Proa)

castellà

, Andrés Barba

(Anagrama)

, Juan Cárdenas

(Editorial Periférica)

, Marina Closs

(Páginas de Espuma)

, Gabriela Escobar Dobrzalovski

(H&O Editores)

, Camila Fabbri

(Anagrama)

, María Negroni

(Random House)

, Michel Nieva

(Anagrama)

, Luis Sagasti

(Eterna Cadencia)

, Elaine Vilar Madruga

(Lava)

JuraT

català

Anna Guitart (Barcelona, 1976) és periodista i guionista. Va començar treballant a Ràdio Barcelona i després a la COM Ràdio. Ha treballat de guionista a programes de TV3 com Via Llibre (Canal 33). També ha dirigit el programa Savis (Canal 33). El 2015 va començar a presentar la secció de llibres del programa Tria 33 i, des de 2017, presenta i dirigeix el programa literari d’entrevistes Tot el temps del món (Canal 33). Col·labora als programes Els matins de Tv3Islàndia de RAC1 i al suplement «Llegim» del diari Ara.

Gemma Medina Estella (Rubí, 1989) és editora, crítica literària i professora col·laboradora del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC. Es va llicenciar en Filologia catalana i en Teoria de la literatura i Literatura comparada a la UAB i va cursar el Màster d’Edició de la UPF. Escriu sobre literatura contemporània per a diverses revistes i plataformes, com ara Reduccions, Caràcters, Núvol o el setmanari La Directa. El 2018 va fundar, amb Marc Rovira Urien i Gerard Cisneros Cecchini, la revista digital de crítica literària La Lectora. En el marc dels Jocs Florals de Barcelona del 2022, va escriure el balanç poètic de l’any 2021.

Mara Faye Lethem (Nova York, 1971) és escriptora i traductora literària del català i castellà a l’anglès. La seva trajectòria s’ha desenvolupat a les dues ribes de l’Atlàntic, tant als Estats Units com a Barcelona, on resideix. La seva nouvelle A Person’s A Person No Matter How Small es va publicar el 2020 amb Antibookclub. Les seves traduccions inclouen Brother in Ice (Alicia Kopf, Premi English PEN, nominat al Premi Nacional de Traducció als EUA) i Confessions, de Jaume Cabré. Entre els anys 2020 i 2022 publicarà traduccions d’obres de Patricio Pron, Marta Orriols, Jordi Nopca, Toni Sala, Max Besora i Irene Solà.

Ha publicat dues novel·les, La dona que es va perdre (2012) i El dia del cérvol (2016), però abans havia estat moltes altres coses: filòloga romànica, agent d’artistes de la guia de carrers, guionista de televisió i exposicions, reportera, recomanadora i presentadora de programes de llibres a la televisió ia la ràdio, traductora, columnista i professora d’escriptura. Des del 2009, escriu crítica literària al diari Ara i ha traduït al català obres de Maggie Nelson, Virginie Despentes, H.D. Thoreau, Judith Butler o Rebecca Solnit. Va ser particularment feliç formant part de l’equip dels programes de llibres de televisió Saló de lectura (BTV, 2002-2006) i L’hora del lector (Canal 33, 2007-2011). Entre el 2016 i el 2019, ha estat comissària del programa Barcelona Ciutat de la Literatura UNESCO de l’Ajuntament de Barcelona, des d’on ha planificat (quan l’han deixat) polítiques públiques de foment de la lectura, difusió del patrimoni literari i dinamització del sector professional del llibre a la ciutat.

Pere Antoni Pons (Campanet, Mallorca, 1980). Periodista i escriptor. Ha publicat, entre d’altres, els reculls de poemes El fibló i la festa (2003), Fervor tan fosc (2006), Aquí, on passa tot (2017) i Canvi de guàrdia (2019); els llibres entrevista La vida, el temps, el món: sis dies de conversa amb Joan Francesc Mira (2009), Guillem Frontera. Paisatge canviant amb figura inquieta i Conversaciones con Jean Marie del Moral (2018); les novel·les La felicitat dels dies tristos (2010), Tots els dimonis són aquí (2011) i Si t’hi atreveixes (2014), i el llibre de perfils Un arxipèlag radiant (2019). Col·labora regularment a la premsa fent entrevistes, articles d’opinió, crítica literària i d’art, i reportatges i cròniques de temàtica cultural i sociopolítica.

castellà

Camila Enrich. Fa més de vint anys que està vinculada al món de l’edició. Després de passar per la facultat de Traducció i Interpretació amb el somni no realitzat d’aconseguir una plaça d’intèrpret al’ONU, va acabar traduint pòlisses d’assegurances fins a caure retuda per l’avorriment. Al cap de poc temps, li van oferir unes pràctiques a Grup 62 i allà va tenir el pressentiment que el seu fort era l’edició. Amb 25 anys, sense haver vist mai unes galerades, va acceptar el repte de dirigir una editorial i va acabar a càrrec de diversos segells del grup. Després de nou anys apassionants envoltada de grandíssims editors i autors, va deixar l’editorial per viatjar per Mèxic i Àsia. A la tornada, gràcies a una bona amiga, va conèixer un editor holandès que buscava una scout, moment en què va començar a treballar com a tal. Al primer client se li han sumat altres editors estrangers i altres empreses culturals. Té feblesa per les novel·les ambientades en internats, en campus universitaris i en famílies disfuncionals, també per la literatura llatinoamericana i per les noves veus. Ja fa deu anys que treballa de scout i entre manuscrit i manuscrit s’escapa a nedar.

Carlos Zanón (Barcelona, 1966) és escriptor, crític literari i musical i articulista en mitjans com La Vanguardia, El País, Babelia, Ruta 66 o Rock de Lux. Com a poeta és autor d’El sabor de la teva boca borratxa (1989), Algunes maneres d’oblidar Gengis Khan (2004, Premi Ciutat de València, 2003), Rock’n’roll (2014) o Banc de sang (2017). Com a narrador ho és de títols com Tarda, malament i mai (2009, Premi Brigada 21 a Millor Primera Novel·la Negra de l’Any), No truquis a casa (2012, Premi València Negra a Millor Novel·la de l’Any), Jo vaig ser Johnny Thunders (2014 , Premi Dashiell Hammett, Salamanca Negra i Novelpol), Marley estava mort (2015), Taxi (2017) o Problemes d’identitat (2019) amb el personatge de Pepe Carvalho. La seva obra ha estat publicada als Estats Units, Alemanya, França, Itàlia, Grècia i els Països Baixos. És comissari del certamen BCNegra des del 2017.

Jordi Costa (Barcelona, 1966) és autor dels llibres Mondo Bulldog (1999), Vida Mostrenca (2002), Todd Solondz: Als suburbis de la felicitat (2005) i Com acabar amb la Contracultura (2018), entre d’altres. Ha comissariat les exposicions «Cultura Escombraries: una espeleologia del gust», «J. G. Ballard, autòpsia del nou mil·lenni», «Stanley Kubrick» (totes tres al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona), «Ficcions en sèrie» i «Ficcions en sèrie. Segona temporada» (SOS 4.8) i «Plagiarisme» (La Casa Encendida), aquesta darrera amb Álex Mendíbil. Ha dirigit les pel·lícules Piccolo Grande Amore i La lava als llavis (ambdues de 2013) i ha participat com a actor a Bergman Island, de Mia Hansen-Love. Després de doctorar-se tardanament en Filologia Hispànica per la Universitat Complutense de Madrid, ha abandonat temporalment la seva tasca com a crític de cinema a mitjans com El País i Fotogramas. Actualment és responsable del departament d’exposicions al CCCB.