Premis Finestres

Títol

El desafortunado

Autor/a

Ariel Magnus (Buenos Aires, 1975) estudió Literatura Española y Filosofía, becado por la Fundación Friedrich Ebert Stiftung en la Universidad Humboldt de Berlín, donde residió entre 1999 y 2005. Ha publicado las novelas Un chino en bicicleta (2007), Premio La Otra Orilla, Muñecas (2008), Premio Juan de Castellanos, Cartas a mi vecina de arriba (2009), Doble Crimen (2010), El hombre sentado (2010), La 31, una novela precaria (2012), A Luján, una novela peregrina (2013), Cazaviejas (2014), En tiempos de buscas perdidas (2015) y El que mueve las piezas (2017). Colabora con diversos medios latinoamericanos y alemanes y trabaja como traductor literario del alemán, inglés y portugués.

Seix Barral

Certamen

Longlist Premi Finestres de Narrativa en Espanyol 2020

SInopsis

Des que va acabar la guerra, el nazi Adolf Eichmann ha viscut amagat. El 1950 s’estableix a l’Argentina peronista sota el nom fals de Ricardo Klement i aconsegueix treball a l’empara del govern i la comunitat alemanya. Dos anys després, la seva dona i els seus fills s’hi reuneixen, i comença llavors una vida plàcida i discreta com a pare de família, fins que és capturat pel Mossad el 1960.
“El desafortunado” recrea els darrers anys de llibertat d’un dels criminals de guerra més enigmàtics del nazisme, en un temps i un lloc on víctimes i botxins intentaven deixar enrere l’epicentre de l’horror.
L’egocentrisme i la fredor d’Eichmann contrasten hàbilment amb la vulnerabilitat quotidiana familiar en una narració explicada per primera vegada des del punt de vista de l’anomenat arquitecte de l’Holocaust, l’home responsable de les deportacions massives dels jueus als camps de concentració. Ariel Magnus s’acosta en aquesta novel·la esplèndida a un personatge complex ia un passat inefable, i va més enllà en incloure un epíleg en què el testimoni personal i sorprenent del mateix autor es contraposa al retrat asèptic d’una figura històrica terrible.

HISTÒRIC DE PREMIATS

català