al còmic

Des de la Fundació Finestres trobem necessari emprendre tot un seguit d’accions en referència al còmic per potenciar el talent jove i la creació local. Entenem aquest mitjà com una disciplina artística autònoma i independent, i alhora, som molt conscients de les dificultats que han d’afrontar aquells i aquelles que s’hi dediquen.

És per aquest motiu que posem en marxa un conjunt d’actuacions en col·laboració amb altres actors i agents locals amb la finalitat de contribuir a l’enfortiment i a la millora de la situació del còmic i dels seus professionals a casa nostra.

Programa de professors convidats

Volem fer de Barcelona un dels centres referents en la formació al voltant del còmic, a nivell estatal però també a nivell europeu i mundial i d’aquesta manera evitar la fuga de nou talent. És per això que col·laborem amb tres centres educatius amb perfils diversos i complementaris per tal de convidar autors i divulgadors destacats a realitzar masterclass obertes al públic i tallers per l’alumnat propi.

Entitats amb les quals col·laborem:

• Màster en il·lustració i còmic d’Elisava — Únic màster reglat de còmic de l’estat espanyol que dona especial atenció i reflexió al voltant de les noves narratives visuals.
  • Escola Joso — Escola històrica de tall clàssic amb professors i alumnes professionalitzats en mercats com el francès i l’americà.
  • Escola La Gossa — Nova escola de còmic especialment inclusiva i divulgativa, molt vinculada a l’ecosistema del còmic alternatiu barceloní.

Properes convidades:

SARAH GLIDDEN

Sarah Glidden és una dibuixant i il·lustradora de no ficció que viu a Brooklyn. El seu primer còmic, ‘How to Understand Israel in 60 Days or Less’, va ser publicat per Vertigo Comics el 2010 i va aparèixer a la sèrie Best American Comics. Ara es publica per Drawn i Quarterly, igual que el seu segon llibre més venut del New York Times, ‘Rolling Blackouts’, en el qual segueix periodistes a Turquia, l’Iraq i Síria mentre informen sobre les conseqüències de la guerra a l’Iraq. Els seus articles de còmics curts han aparegut a The New York Times, The Guardian, The Nib i una varietat d’altres publicacions.

MASTERCLASS AMB SARAH GLIDDEN

Quan: 4 de juny.

Hora: 18:30h.

On: Live Room de la Fundació Conservatori Liceu.

Què: En aquesta xerrada explorarem el còmic de no ficció i el còmic periodístic, el seu passat, present i futur. L’autora parlarà de com va arribar a treballar en aquest mitjà, de l’evolució de la seva obra i de com el periodisme visual pot utilitzar-se per a abordar la complexitat del món contemporani.

Oberta al públic amb inscripció prèvia.

INSCRIU-TE AQUÍ

TALLER CÒMIC PERIODÍSTIC

Quan: 3, 4 i 5 de juny.

Hora: De 10h a 13h.

On: Escola Joso.

Què: En aquesta classe abordarem exemples de les diferents formes i mètodes del còmic periodístic, com entrevistes, articles de fons o reportatges. Treballarem amb gràfics, mapes i moltes altres referències visuals i abordarem la narració en primera i segona persona per arribar a certes pautes que ens ajudin a transformar les entrevistes en diàlegs.

Parlarem d’ètica i de bones pràctiques, però també de l’elecció del format adequat per a cada treball en funció del mitjà en el qual es publicarà.

Com participar: Omple el formulari a continuació, i adjunta el teu portfoli i carta de presentació*.

*Es requereixen coneixements bàsics de dibuix i llenguatge seqüencial.

Places limitades.

Formulari inscripció

Mecenatge als festivals

Els festivals de còmic independent i autoedició son una part fonamental de la cultura de base on s’estableixen sinèrgies entre autors ja assentats, editorials i talent jove: Espais de trobada, de reflexió i de celebració, de creativitat i de compromís en la divulgació a través de xerrades, tallers i venta directa al lector.

Donant suport a aquests espais que habitualment estan gestionats per associacions sense ànim de lucre (formades per professionals del sector, militants, autors i voluntaris) recolzem vivers de creativitat i evitem la precarització d’espais necessaris per la diversitat del mon del còmic.

Associacions amb qui col·laborem:

Beques Finestres-Elisava

La Fundació Finestres i la Fundació Privada Elisava Escola Universitària posen en marxa la I Edició de les Beques FINESTRES-ELISAVA, pel curs 2024-2025, amb l’objectiu de proporcionar el suport econòmic necessari als estudiants que vulguin cursar el Màster en Il·lustració i Còmic que es duu a terme a Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona, amb inici al mes de setembre de 2024.

Es concediran un total de tres beques: una corresponent al 100% de l’import de la matrícula del màster, sufragada a parts iguals (50%) per la Fundació Finestres i Elisava, i dues beques corresponents al 50% de l’import de la matrícula del màster sufragades íntegrament per la Fundació Finestres.

Les beques s’adrecen a les persones amb titulació universitària o equivalent, residents a Catalunya i/o que s’hagin graduat en una universitat catalana.

CONVOCATORIA TANCADA — RESOLUCIÓ ANY 2024:

— Silvia Vallhonrat Munill (100% del importe de la matrícula).

— Dafne Ortiz Salazar (50% del importe de la matrícula).

— Sara Ros Mencía (50% del importe de la matrícula).

Dades personals

Nacionalitat i dni

Documentació

Inscripció realitzada correctament. En breu rebràs un correu de confirmació.