Premis Finestres

Títol

Las maravillas

Autor/a

Elena Medel nació en 1985 y reside en Madrid. Es autora de los libros de poesía Mi primer bikini (DVD, 2002; traducido al inglés y al sueco), Tara (DVD, 2006) y Chatterton (Visor, 2014), reunidos en Un día negro en una casa de mentira (Visor, 2015); de los ensayos El mundo mago (Ariel, 2015) y Todo lo que hay que saber sobre poesía (Ariel, 2018); y de la novela Las maravillas (Anagrama, 2020; en proceso de traducción a quince idiomas). Dirige el sello de poesía La Bella Varsovia y trabaja como editora. Entre otros galardones, ha obtenido el XXVI Premio Loewe a la Creación Joven, el Premio Fundación Princesa de Girona 2016 en la categoría de Artes y Letras, el Premio Francisco Umbral al Libro del Año 2020 y la beca Leonardo para Investigadores y Creadores Culturales 2021 de la Fundación BBVA.

Anagrama

Certamen

Longlist Premi Finestres de Narrativa en Espanyol 2020

SInopsis

La primera novel·la d’Elena Medel: un recorregut per les darreres dècades de la història d’Espanya i un retrat líric i honest de dues dones treballadores.
Quin és el pes de la família a les nostres vides, i quin és el pes dels diners a les nostres vides? Què passa quan una mare decideix no tenir cura de la seva filla, i què passa quan una filla decideix no tenir cura de la seva mare?

Hauríem estat diferents si hagués nascut en un altre lloc, en un altre temps, en un altre cos? En aquesta novel·la hi ha dues dones: Maria, que a finals de la dècada dels seixanta deixa la seva vida a una ciutat del sud per treballar a Madrid, i Alicia, que neix més de trenta anys després i repeteix el seu camí per motius diferents. Sabem què les separa, però… Què les uneix? Què els pertany, què han perdut?

“Las maravillas” és una novel·la sobre els diners. Una novel·la sobre la manca de diners: sobre la manera com ens defineix els diners que no tenim. És també una novel·la sobre cures, responsabilitats i expectatives; sobre la precarietat que no respon a la crisi sinó a la classe, i sobre qui veus, en quines circumstàncies explicaran les històries que ens permetin conèixer els nostres orígens i el nostre passat. Les meravelles recorre les darreres dècades de la història d’Espanya: des del final de la dictadura fins a l’esclat feminista, comptat des de la perifèria d’una gran ciutat ia les veus i als cossos dels que no es poden manifestar perquè han de treballar. A Las meravellas, a la seva manera una novel·la d’aprenentatge, també hi ha pisos compartits, línies lentes del transport públic, racions en bars amb plats esquitxats d’oli. I de nou: la manca de diners. Sobre això tracta aquesta novel·la enlluernadora, que ja abans de la seva publicació ha seduït alguns dels editors internacionals més destacats i es troba en procés de traducció a l’alemany, l’anglès, el grec i el neerlandès.

HISTÒRIC DE PREMIATS

català