Premis Finestres

Títol

Delta

Autor/a

Gabi Martínez (Barcelona, 1971). L’aliança natural i les tensions entre llocs, persones i animals està en el centre del seu treball, traduït en deu països i distingit amb nombrosos reconeixements. Entre altres, és autor dels llibres de no ficció Sólo para gigantes, En la Barrera, Animales invisibles, Un cambio de verdad, y Naturalmente urbano. Entre les seves novel·les destaquen Sudd, Voy i Las defensas.

Ha coguionitzat còmics, l’adaptació radiofònica de Sólo para gigantes i docuficcions cinematogràfiques.

Col·laborador habitual de mitjans com National Geographic, Altaïr o The Ecologist, també dedica espais a parlar sobre art i naturalesa a la Cadena Ser. Codirigeix el Festival Liternatura. És membre fundador de l’Associació Caravana Negra per a la difusió de la cultura i la naturalesa; i de la Fundació Ecologia Urbana y Territorial. Codirigeix el projecte Animales invisibles al costat de l’arqueòleg Jordi Serrallonga. És padrí de la llibreria Naturallibres en Alíns, un poble del Pallars Sobirà.

Ara Llibres / Seix Barral

Certamen

Guanyador de la Beca Finestres d'Assaig en castellà 2021

SInopsis

El relat apassionant de la vida a Buda, la primera illa d’Europa que desapareixerà engolida pel mar a conseqüència del canvi climàtic. L’escriptor Gabi Martínez shi ha instal-lat a viure durant tot un any a lilla de Buda i ens transmet amb la força de les paraules com és la realitat al Delta de l’Ebre amb els seus blancs i negres, però també grisos i tot tipus de colors, com viuen els ebrencs la moderna estigmatització de la pesca i la caça i com és possible trobar lequilibri entre els humans i un espai natural que sha de conservar per al futur.

Un gran treball de recerca i vivències que ens permet resseguir la vida dels habitants daquesta part del nostre territori amb el ritme duna magnífica obra narrativa.

Vivències, certeses i debats candents que aquesta obra malda per obrir i generar amb la intenció de conèixer millor el Delta i contribuir a la seva pervivència eterna.

EL JURAT HA DIT

Delta, de Gabi Martínez, proposa un treball de documentació i escriptura sobre un territori fronterer que perd terreny al mar a un ritme vertiginós i les conseqüències que deriven d’aquesta realitat en tot l’ecosistema del Delta de l’Ebre: des de la població formada per veïns de diferents orígens, passant per les indústries locals com el cultiu d’arròs i el turisme, fins a la fauna i la flora com els toros, les anguiles i angules i els flamencs. L’autor es desplaçarà al Delta per conviure amb aquesta realitat durant el temps que calgui i posarà especial èmfasi en l’Illa de Buda, una illa que «està a dues borrasques de desaparèixer». Aquesta proposta destaca pel caràcter urgent de l’assumpte, per la investigació que farà l’autor sobre el terreny, per la incertesa de les conclusions a què arribarà i per la incògnita sobre el futur del Delta, tot desenvolupat amb un estil dinàmic, narratiu i valent.

HISTÒRIC DE PREMIATS

català